Vul een zoekwoord in:

KNB jaarverslag 2014: Export stuwt afzet

10-04-2015

Velp, 10 april 2015

In 2014 zette de Nederlandse baksteenindustrie 29% meer metselbaksteen af. Hoofdoorzaak is een prima export (+79%) dat de slechte Nederlandse bouwmarkt verhult. Daar kwam de afzet metselbaksteen maar net iets boven het historisch dieptepunt van 2013 (+4%). De afzet straatbaksteen stabiliseerde min of meer (1%). Door een sterke renovatiemarkt herstelde de afzet keramische dakpannen zich iets terwijl bovendien het marktaandeel daarvan op het hellend dak verder groeide. De export van keramische tegels groeide licht, maar ondervindt vooral op andere continenten een moeilijke concurrentiepositie door en groot verschil in energieprijs.

Deze en andere gegevens zijn te lezen in het Jaarverslag 2014 van brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek dat vandaag verscheen.

KNB-voorzitter Dick Tommel laat zich in zijn voorwoord bij het Jaarverslag 2014 kritisch uit over het gebrek aan besef bij politiek en bestuur dat sectoren uit de maakindustrie van groot belang zijn voor innovatiekracht, werkgelegenheid en economische groei in de regio. ''Zo leidt het ontbreken van een belastingvrijstelling voor gas in het keramisch proces tot een oneerlijk speelveld met de directe buurlanden, plaatst de terugwerkende kracht van N2000-regels baksteenfabrikanten en kleiwinners voor kostbaar onderzoek en zet het de continuïteit voor de toekomst onder grote druk en, van meer recente datum,  is de door fabrikanten op te volgen nieuwe CE-regeling disproportioneel in het te bereiken doel'' aldus de voorzitter in een toelichting.

Klik hier voor het digitale exemplaar van het KNB-Jaarverslag 2014.