Publicaties

filter op categorie:

Renda maart 2016 - Een labelsprongetje van geluk

Het is dé uitdaging van dit moment: hoe breng je een eigenaar of bewoner in beweging om hun koophuis een stevige labelsprong te laten maken? Hele debatten worden gevoerd maar de praktijk biedt soms verrassende inzichten. Neem het verhaal van Jan Duin en zijn Duinverband.

Het Duinverband staat opgenomen in 'Het Zinderend Oppervlak' van TU-docent en bouwtechnoloog Koen Mulder. In dit ronduit monumentale meesterwerk herleidt Mulder op het oog eenvoudige stapelingen van baksteen tot magistrale uitingen van patroonkunst: metselwerk als compositiegereedschap voor de ontwerper. Een voorbeeld daarvan trof de auteur bij toeval aan een ouder bouwblok in Akersloot. Mulder vernoemde het naar de vakman-metselaar/bewoner: het Duinverband.

Mij interesseerde het verhaal van Jan Duin: hoe kreeg hij zijn buren zo ver om hun buitenblad te slopen in ruil voor louter fraaier ogend metselwerk? Wat kan worden geleerd van de cruciale succesfactoren achter het Duinverband?

Ex-cipier Jan Duin vertelde mij zijn verhaal. Eind jaren tachtig kon hij zijn huurwoning uit 1965 kopen. Als hoekbewoner (met metsel- en stukadoorvakdiploma!) ontdeed hij daarop zijn zijgevel van het buitenblad om het naar eigen ontwerp opnieuw op te metselen. Duin voerde zijn metselverband gezamenlijk met de buren uit, dat wil zeggen: Duin metselde en de buren opperden! Iedereen kende elkaar, hielp elkaar en aan de zijgevel werd langzaamaan de esthetica van het fraaie resultaat van de gezamenlijke inspanning zichtbaar.

Wie denkt dat dit allemaal zonder slag of stoot ging heeft het grondig mis. Zo was de zijgevel eerst als voorbeeld nodig om de buren vooraf vertrouwen te geven in het resultaat achteraf. Duin's passie hielp daarbij zijn buren te overtuigen. Dit alles leidde tot de bereidheid van de buren om de voor- en achtergevels van de eigen middenwoningen overeenkomstig aan te pakken. Het was niet het doel, maar de isolatie werd meteen meegenomen, net als dubbelglas en nieuwe kozijnen. De energiemaatschappij was verbaasd over de lage energierekeningen die volgden!

Terugkijkend blijken passie, vertrouwen, een goed voorbeeld vooraf en een geluksbeleving achteraf de cruciale succesfactoren voor dit project. Het onderstreept het leerpunt uit de Renda workshop van Anke van Hal's HomeMates: 'zorg dat mensen persoonlijk gelukkig worden'! 

Lees de column op de site van Renda

Renda mrt 2016